مدرسهای برای اندیشیدن؛ رویکرد متفاوت دبیرستان همت به رشته علوم انسانی
در فضای آموزشی امروز، رشته علوم انسانی بعضا در حاشیه قرار دارد. بسیاری آن را صرفاً مسیری برای ورود به برخی رشتههای دانشگاهی میدانند؛ مسیری که نهایتِ آن، موفقیت نسبی در کنکور است. اما آیا سه سال تحصیل علوم انسانی در دبیرستان، فقط ابزاری برای پاسخ دادن به تستها و حل تمرینهاست؟ یا میتوان آن را به چشم راهی برای فهم بهتر انسان، جامعه و جهان دید؟ امروز دیگر همه می دانیم که موفقیت در زندگی شغلی-تحصیلی وابسته است به تجربیات عمیق و انتخاب های دقیق در دوران دبیرستان؛ مخصوصا برای رشته ی پردامنه ای مثب علوم انسانی.
در دبیرستان همت، این پرسش به یک نقطهی عزیمت تبدیل شده است.اینجا، علوم انسانی نه یک «رشته»، بلکه یک «نگاه» است؛ نگاهی که با آن میتوان دید، تحلیل کرد، فهمید و ساخت…
کیفیت آموزشی، شرط لازم برای آینده سازی
کادر آموزشی دروس اختصاصی علوم انسانی از میان دبیران برجسته مدارس برتر (عموماً از دبیران مدارس شهید اژهای صفه) انتخاب شدهاند. همچنین برنامهریزی آموزشی و ساختار مشاورهای مدرسه بسیار منسجم و کارآمد طراحی شده و دانشآموزان را از مراجعه به مراکز آموزشی بیرونی بینیاز میسازد.
برای آشنایی با نقاط قوت و برنامه های همت در راستای به دست آوردن بهترین نتیجه درسی صفحه «برنامه جامع آموزش و ارزیابی» را مطالعه نمایید.
مدرسهای برخاسته از تجربه و دغدغه
مجموعه آموزشی همت توسط جمعی از فارغالتحصیلان سمپاد راهاندازی شده و با تکیه بر تجربه زیسته، دغدغه تربیت نسلی متفکر و اهل تأمل را دنبال میکند. در کنار پذیرش در رشتههای ریاضی و تجربی، رشته علوم انسانی در این مدرسه جایگاه ویژهای دارد — نه در حاشیه، بلکه در متن برنامهریزیهای تربیتی و آموزشی.
در شهری مانند اصفهان که معمولاً مدارس با نگاه حداقلی به رشته انسانی میپردازند، همت سعی کرده تصویری تازه، جدی و عمیق از این رشته ارائه دهد.
فراتر از آموزش دروس؛ ورود به جهان اندیشه
در مدرسه همت، آموزش دروس تخصصی با بالاترین کیفیت دنبال میشود. دبیران مجموعه، اغلب از چهرههای مطرح و باتجربه در مدارس نمونه استان هستند، و نظام مشاوره و برنامهریزی مدرسه به گونهای طراحی شده که دانشآموزان را از مراجعه به کلاسهای بیرونی بینیاز میکند.
اما تفاوت واقعی، آنجاست که آموزش فقط به کتابها محدود نمیماند. دانشآموزان رشته انسانی در همت:
- با شاخههای گوناگون علوم انسانی آشنا میشوند: از ادبیات و فلسفه تا علوم اجتماعی و اقتصاد و حقوق و …
- با جریانهای فکری و چهرههای مهم اندیشهورزی مواجه میشوند
- تمرین میکنند که چگونه فکر کنند، تحلیل بنویسند، خلق کنند
- با چالشهای واقعی جامعه درگیر میشوند، پرسش میسازند و دنبال پاسخ میگردند
مدرسه، فضای تجربه است
برنامههایی که در همت برای دانشآموزان علوم انسانی طراحی شدهاند، فقط در کلاس و زنگهای رسمی خلاصه نمیشوند. بخشی از آنها در قالب فوقبرنامههای هدفمند و متنوع دنبال میشود، مثل:
- حلقههای ادبی، میزگردهای تحلیلی و نشستهای سینمایی
- آمادگی برای المپیادها و جشنوارهها در حوزههای ادبی، جغرافیا، اقتصاد، سواد رسانهای و…
- پروژههای دانشآموزی و رسانهای، با امکان حمایت و اجرا
- دعوت از اساتید و چهرههای فکری برای گفتوگوهای آزاد
- طراحی کلاسها و گروههایی توسط خود دانشآموزان، با حمایت مدرسه
- و …
و برای پیگیری این مسیرها، از همان پایه دهم، دو روز پانسیون عصرگاهی در هفته اختصاص داده شده تا این فعالیتها زمان و فضای مشخص برای عمق یافتن داشته باشند.