برنامه ریزی 360 درجه آموزش، سنجش و بازخورد با فرآیندهای روزآمد
در دوره دوم متوسطه و با توجه به نقش قابل توجهی که کیفیت تحصیل و دانشگاه در مسیر زندگی شغلی و تخصصی نوجوانان دارد، طرح و برنامه متوسطه دوم همت نیز ناظر به پوشش هرچه بهتر جنبه آموزشی است. از نگاه همت، تحولخواهی یا تربیت محور بودن به معنای کم ارزش دانستن جنبه و مسئولیت آموزشی مدرسه نیست. علم آموزی یکی از جنبه های تربیت (تربیت متخصص متدین) و از ابزارهای تربیت(مسئولیت پذیری و مهارت های مختلف فردی) است. این نوشتار به بررسی ابزارها و راهبردهای متوسطه دوم همت در زمینه آموزش می پردازد. طرح راهبردی همت، بنا بر روند سه ساله متوسطه دوم و متناسب با اقتضائات هر پایه تدوین شده است.
نگاه کلان و برنامه جامع
آموزش و یادگیری جزیره ای منفرد نیست و باید آن را در بستر تعامل با سایر عوامل پیش برد. همچنین خود چند جنبه دارد که باید تمام آنها را مد نظر داشت. این موارد را می توان در 4 محور برشمرد:
- آموزش با کیفیت
- انگیزش، برنامه ریزی و مدیریت چالش ها
- رصد، ارزشیابی و بازخوردهی
- محیط، فضا و همراهی مناسب
دبیرستان دوره دوم همت با راهکارهای مختلف خود این محورها را به تناسب پوشش داده است.
کادر و دبیران توانمند و متخصص
محوری ترین عامل اثرگذار در کیفیتت آموزشی را می توان بهره مندی از سرمایه انسانی سرآمد و متخصص در تیم آموزشی و ستادی دانست. در این زمینه، همت یکی از مجموعه های پیشتاز اصفهان است که با بهره مندی از برترین اساتید اصفهان که عموما دبیران سمپاد (دبیرستان شهید اژه ای) می باشند، توانسته است سطح بالایی از کیفیت آموزشی را ارائه کند. کارآمدی و تخصص از اصول اولیه انتخاب همکاران و اساتید همت است و همواره تلاش می شود این اصل همراه با جوانگرایی به کار بسته شود؛ تا در نتیجه، بتوانیم به سطح بالایی از کیفیت آموزشی در عین ایجاد فضای صمیمی و پویا دست یابیم. همواره شخصیت جامع و چندبعدی همکاران از امتیازات برجسته خانواده همت بوده است.
از دیگر سو، توجه به کارکرد و ماموریت ویژه هر درس در مسیر آینده نوجوانان عزیز، به ما کمک کرده است تا در مجموعه کادر آموزشی همت، شاهد یک جامعیت کل نگری ناظر به رشته ها، تجربیات و دانش های مختلف باشیم. برای آشنایی با همکاران ما، اینجا را ببینید.
افزایش ساعات آموزشی
ساعات آموزشی مصوب برای مقطع متوسطه دوم 17 زنگ است که برای دروس تخصصی و سنگین، کمتر از 10 زنگ پیش بینی شده است. این ساعات در برنامه ریزی هفتگی همت متناسب با نیاز دروس مختلف افزایش می یابد به گونه ای که به دروس تخصصی و آموزش محور بعضا تا 2 برابر زمان مصوب اختصاص می یابد.
کلاس های مکمل آموزشی
کلاس های حل تمرین و رفع اشکال دوره ای از ابزارها مناسب افزایش کارآیی آموزشی است. کلاس حل تمرین به صورت دوره ای و با توجه به نیازهای مختلف دروس پیش بینی می گردند. همچنین کلاس های رفع اشکال متناسب با نیاز دانش آموزان عزیز در برنامه مدرسه قرار دارد. در این کلاس ها از شیوه ها و ابزارهای مختلفی از جمله تدریس مستقیم، فعالیت گروهی و تمرین فردی استفاده می شود.
دپارتمان حرفه ای مشاوره
یکی از ارکان مهم یک مدرسه پیشتاز، بخش مشاوره است. دپارتمان مشاوره همت با نقش آفرینی موثر خود در زمینه های زیر به پیشرفت دانش آموزان عزیز کمک می کند.
- تقویت انگیزه تحصیلی
- افزایش خودکارآمدی و ارتقای برنامه ریزی فرد به فرد
- توانمندسازی مدیریت پیشرفت شخصی و حل چالش ها
- مشاوره تخصصی در زمینه های علمی و روانشناختی
- همراهی و پشتیبانی مستمر از طریقق راهبر، پشتیبانان و مشاور مدرسه
- تحلیل و بازخورددهی مسیر علمی
- هدایت تحصیلی-شغلی ناظر به دانشگاه و محیط شغلی
با توجه به اهمیت این بخش، توضیحات تفصیلی آن را در صفحه اختصاصی دپارتمان حرفه ای مشاوره همت، ملاحظه فرمایید.
ارزشیابی دوره ای هدفمند
برای اطمینان از این که هر برنامه و فرایندی به درستی انتخاب شده و به خوبی اجرا می شود، نیازمند بررسی منظم است. در زمینه آموزش، ارزشیابی های منظم این مسئولیتت را بر عهده دارند تا ابتدا به دانش آموز و سپس سایر همراهان او (مدرسه و خانواده) میزان موفقیت و اصلاحات لازم در برنامه او را نشان دهند. این مهم در همت از طریق ابزارهای زیر عملیاتی می شوند:
- زنگ آزمون: به صورت ثابت هفتگی، با برنامه منم، ناظر به اقتضائات دروس و نیازهای دانش آموزان در مدل های تستی و تشریحی
- آزمون های نیمسال و میان ترم: به صورت متمرکز و مجموعا دو نوبت در هر نیمسال و به فاصله 1.5 ماه در طول سال
- آزمون های تستی جامع: با نظم و فاصله متنتاسب با نیازهای هر پایه
بازخورددهی تفصیلی
کارنامه اختصاصی همت برای آزمون های داخلی، در کنار گزارش های فرایند مشاوره ای و کارنامه عملکرد آزمون های کشوری، مجموعه ای منسجم در پرونده تحصیلی هر دانش آموز شکل می دهند که به او کمک می کند از وضعیت فعلی و مسیر طی شده خود آگاهی داشته باشد و برای ادامه مسیر برنامه ریزی مناسبی انجام دهد. خانواده و مدرسه نیز به عنوان همراهان دلسوز او به کمک این داده های نقش آفرینی بهینه تری رقم خواهند زد.
فرامدرسۀ دانش بنیان
محیط و فضا (اتمسفر) هر مدرسه یکی از بخش های اثرگذار بر نوع عملکرد اعضای آن است که مشخصا با افراد حاضر در محیط و برنامه های آن مجموعه، شکلل می گیرد. کسانی برای ادامه زندگی خود مسیر متوسطه نظری را در همراهی با همت نتخاب می کنند که آینده شغلی-تحصیلی خود را در فضای نخبگانی و دانش محور تعریف کرده اند و لذا فعالیت های توانمندسازی و اصطلاحا فوق برنامه ای همت نیز در مسیری پویا و بانشاط، بر زمینه هایی متمرکز است که با این هدف سازگار باشد. فعالیت در المپیادها و رویدادهای دانش محور و همچنین دوره های تخصصی و نیمه تخصصی که برای پایه های مختلف برنامه ریزی شده اند، در این بستر ایفای نقش می کنند و فرصت مواجهه عمیق تر و عینی تر با زمینه های مختلف دانش را مهیا می کنند تا دانش آموزان بتوانند تصمیم گیری های کلیدی مراحل بعدی (انتخاب رشته و دانشگاه) را با دید بازتر و دقت بالاتر انجام دهند.
پانسیون مطالعاتی
نوجوانی و نشاط و انرژی بالای آن، تاب یکجانشینی و یکنواختی را ندارد. از سویی دیگر در زندگی امروز و با محدودیت های بسیاری که ارتباطات و محیط های زندگی شهری بر ما تحمیل می کنند، ایجاد فضایی که دانش آموزان عزیز بتوانند فعالیت و تمرکز علمی خود را به صورتی جدی، پربازده و دلنشین جلو ببرند، اهمیت چندبرابری پیدا کرده است.
در برنامه همت، پانسیون مطالعاتی منظم و مستمر یکی از بخش های ثابت است که از پایه دهم و به صورت دو روز در هفته محیطی امن، دلنشین و پویا برای فعالیت علمی دانش آموزان عزیز فراهم می کند. این پانسیون عصرگاهی در هماهنگی با برنامه زنگ آزمون هفتگی و فعالیت بخش مشاوره علمی مدرسه، یک بسته منسجم را شکل می دهد و از سویی دیگر بستری مناسب برای فرامدرسه دانش بنیان و فعالیت ها و برنامه های تربیتی فراهم می کند.